maanantai 11. tammikuuta 2016

Lait ja valmismatkat




1. Mitä asetuksessa todetaan tapauksesta, jossa alaikäinen osallistuu matkalle ilman huoltajaa? 

  Matkanjärjestäjän täytyy antaa huoltajalle tiedot, joiden avulla alaikäiseen tai hänestä                        
 vastuussa olevaan henkilöön saadaan yhteys. 

2. Minkälaisessa esitteessä matkanjärjestäjän ei tarvitse julkaista yleisiä valmismatkaehtoja, vaikka niitä sovelletaan sopimuksissa?

Yleisiä matkaehtoja ei tarvitse julkaista enintään kahdeksansivuisessa esitteessä.

3. Mitä asetus sanoo matkanjärjestäjän tiedotusvelvollisuudesta tilanteesta, jossa sillä ei ole matkakohteessa omaa matkustajaa avustavaa henkilökuntaa?

Matkanjärjestäjä on velvollinen antamaan tiedot paikallisesta, joihin matkustaja voi ottaa yhteyttä ongelman kohdatessa. Jos tällaista ei ole, asiakkaalle pitää ilmoittaa miten hän saa yhteyden matkanjärjestäjään. 

4. Matkaesite on yksi matkanjärjestäjän tapa tiedottaa valmismatkasta. Minkä vaatimuksen asetus asettaa esitteen saatavuudesta?
Matkanjärjestäjän pitää ennen sopimuksen päättämistä huolehtia, että esite on helposti matkustajan saatavilla.

5. Mitä asetus määrää ”pikku printin” käytöstä esitteessä? 

Yleiset ehdot pitää julkaista selkeästi ja helposti luettavalla kirjasinkoolla.



1. Kuluttajavirasto määrittelee valmismatkaliikkeelle vakuuden. Mitkä asiakirjat valmismatkaliikkeen on toimitettava kuluttajavirastolle, jotta se voi arvioida vakuuden suuruuden?

Ilmoitukseen on liitettävä ote kaupparekisteristä sekä harjoitettavaa toimintaa riittävästi kuvaava selvitys.

2. Miten valmismatkaliikkeen harjoittajan on huolehdittava siitä, että matkustajien ennen matkaa suorittamat maksut on helppo tarvittaessa selvittää?

Harjoittajan on järjestettävä kirjanpitonsa niin, että matkustajien maksamat varausmaksut ja kokonaishinnan loppusuoritukset käyvät ennakkomaksuina ilmi kirjanpidosta.

3. Valmismatkaliikkeen on tehtävä valmismatkaliikerekisteriin ilmoituksia. Milloin ilmoitus katsotaan tehdyksi?

Ilmoitus katsotaan tehdyksi vasta silloin, kun maksu on suoritettu. 

4. Valmismatkaliike Eskon Eestinmatkat Oy järjestää valmismatkoja Tallinnaan. Oy:n perimä ennakkomaksu on 10 €/matkustaja. Mistä velvollisuudesta Oy saattaa vapautua? Miten Oy:n on toimittava?

Kuluttajavirasto voi vapauttaa Oy:n vakuudenasettamisvelvollisuudesta kokonaan tai osittain. Oy:n täytyy hakea vapautusta ja ilmoitettava vapautuksen perusteena olevat seikat.

5. Kuluttajavirasto antaa säädettyä maksua vastaan otteita valmismatkaliikerekisteristä. Selvitä netistä mitä ote maksaa. 

Ote valmismatkaliikerekisteristä on 30€.



1. Minkälainen rangaistus voidaan antaa henkilölle, joka harjoittaa valmismatkaliikettä asettamatta vakuutta? Entä silloin, jos menettely on ollut törkeä?

Kuluttajavirasto voi asettaa 15§ tarkoitetun kiellon tai kehotuksen tehosteeksi uhkasakon.

2Mitä pakkokeinoja kuluttajavirastolla on käytettävissään saadakseen ruotuun valmismatkaliikkeen, joka harjoittaa valmismatkatoimintaa rekisteröitymättä tai vakuudetta?

Kuluttajavirasto voi kehottaa asianomaista määräajassa asettamaan uuden vakuuden. 
Kuluttajavirasto voi kieltää asianomaista jatkamasta sellaista toimintaa, johon vaaditaan vakuus.
Kuluttajavirasto voi kehottaa asianomaista määräajassa täyttämään velvollisuutensa.

3Olet ostanut matkanjärjestäjä X:ltä ”pelkät lennot”, koska haluat järjestää majoituksen kohteessa itse. Kuuluuko matkasi tämän lainsäädännön piiriin? Jos, niin minkä pykälän mukaan kuuluu?
Kuuluu,
1§ mukaan valmismatkaliikkeen harjoittamiseen rinnastetaan tässä laissa lentokuljetusten järjestäminen, tarjoaminen tai välittäminen kuluttajille, jos kuljetuksen järjestää, tarjoaa tai välittää muu kuin lentoliikenteen harjoittaja.

4Mitä tämä laki määrää nimitysten ”matkatoimisto” ja ”valmismatkaliike” käytöstä?

Vain rekisteröity valmismatkaliikkeen harjoittaja saa käyttää toiminimessään tai muuten toimintaansa osoittamaan nimitystä matkatoimisto tai valmismatkaliike.

5. Valmismatkaliike on joutunut konkurssiin ja matkustajat joutuvat selviytymään kukin oman kykynsä mukaan takaisin kotiinsa. Selvityksissä käy ilmi, että sen vakuudet eivät riitä kattamaan kaikkia lain edellyttämiä suorituksia. Mitkä matkustajien kustannukset tulevat ensin maksuun ja millä perusteella?

1)matkustajien paluukuljetus, jos sopimukseen on sisältynyt kuljetus;

2)matkan peruuntuessa ennen matkaa alkamista suoritettu maksu tai matkan keskeytyessä keskeytynyttä matkan osaa vastaavan hinnan korvaamisen kuluttajille; sekä

3)matkustajien majoitus matkakohteessa paluukuljetukseen asti, jos sopimukseen on sisältynyt majoitus.


1. Kuka on kuluttajansuojalain perusteella kuluttaja?
Kuluttaja on luonnollinen henkilö, joka hankkii kulutushyödykkeen pääasiassa muuhun tarkoitukseen kuin harjoittamaansa elinkeinotoimintaa varten.

2. Ohjelmapalveluyritys mainostaa matkailualan aikakauslehdessä elämystuotetta, johon sisältyy tiettyjen asiakasryhmien kannalta terveydellisiä riskejä.  Mihin pykälään vedoten voidaan todeta, että mainos on sopimaton?
2 § 
Markkinointia pidetään hyvän tavan vastaisena, jos siinä suhtaudutaan hyväksyttävästi toimintaan, jossa vaarannetaan terveyttä, yleistä turvallisuutta tai ympäristöä ilman, että tällaisen toiminnan esittämiseen on markkinoitavaan hyödykkeeseen liittyvää asiallista perustetta.

3. Mitä hintaa pitää käyttää vertailukohtana kun alennusprosentteja ilmoitetaan?

Kulutushyödykkeen hintaa ei saa ilmoittaa alennetuksi enempää kuin se tosiasiallisesti alittaa elinkeinoharjoittajan aikaisemmin perimän hinnan.

4. Ohjelmapalveluyrityksen johtaja on sitä mieltä, että yrityksen sukellustuote on huomattavasti laadukkaampi kuin kilpailevan yrityksen. Saako johtaja yrityksen esitteessä mainita, että ”kilpailijamme Sukellus syvälle Oy:n sukelluspaikat ovat sumeita eivätkä muutenkaan soveliaita sukeltamiseen, joten teidän kannattaa kääntyä meidän puoleemme halutessanne todellisia sukelluselämyksiä”.

Ei saa,
Vertaileva mainonta ei saa aiheuttaa sekaannuksen vaaraa elinkeinoharjoittajien ja kilpailijan tavaramerkkien ja toiminimien kesken, jos se on omiaan johtamaan siihen, että kuluttaja tekee ostopäätöksensä tällaisen markkinoinnin perusteella.


Kuluttajaturvallisuuslaki

 1. Mikä on elinkeinonharjoittajan keskeinen velvollisuus tämän lain mukaan?

Huolellisuusvelvollisuus.
Harjoittajan on olosuhteiden vaatiman huolellisuuden ja ammattitaidon edellyttämällä tavalla varmistauduttava siitä, että kulutustavarasta tai palvelusta ei aiheudu vaaraa kenenkään terveydelle tai omaisuudelle.
1. Asiakas ajaa mönkijällä päin puuta, jolloin hän loukkasi itseään. Hänen mielestään mönkijän jarruissa oli tekninen vika. Miten hänen pitää tehdä saadakseen korvauksia?

 Vahinkoa kärsineen on näytettävä toteen vahinko, tuotteen puutteellinen turvallisuus sekä puutteellisen turvallisuuden ja vahingon välinen syy-yhteys.

Valmismatkalaki

1. Olet Suomen Patu ry:n järjestämällä hiihtovaellusmatkalla Enontekiössä. Matkan hintaan kuuluvat kuljetukset, majoitus, ruokailut ja ohjelmat. Matkan viimeiseksi päiväksi on järjestetty mahdollisuus lumikenkäilyyn Saana-tunturin rinteillä. Reitti on sinulle liian haastava, joten loukkaat jalkasi kivikossa tarpoessasi. Olisit välittömän ensiavun tarpeessa, mutta henkilökunnalla ei ole valmiuksia eikä ensiaputarpeita sinun auttamiseksesi, minkä vuoksi vammasi pahenee. Päästyäsi kotiin otat yhteyden Suomen Patu ry:n saadaksesi korvauksia, koska vammasi vaatii jatkohoitoa olemattoman ensiavun takia. Suomen Patu ry. kiistää korvausvelvollisuutensa vedoten siihen, että he käyttivät lumikenkäilyssä alihankkijaa, jonka puoleen he kehottavat sinua kääntymään. Tyydytkö SP:n vastaukseen? Jos et, niin miksi?

En,
Vaikka matkanjärjestäjä käyttäisi alihankkijaa on se silti velvollinen matkustajan vahingonkorvaukseen.Matkustajalla on oikeus korvaukseen henkilövahingosta, jonka matkanjärjestäjän suorituksessa oleva virhe on hänelle aiheuttanut. 

2. Olet Kanarialla valmismatkalla. Huoneesi ei vastaa odotuksiasi. Keittiössä ei ole riittävästi astioita ja huone on pienempi kuin oletit. Siivouskaan ei toimi toivomallasi tavalla.  Palattuasi Suomeen otat matkanjärjestäjään yhteyttä saadaksesi korvausta. Oletko oikeutettu korvauksiin?

Korvauksia voi hakea, jos matka ei palveluksiltaan tai muilta järjesteilyiltään vastaa sitä, mitä voidaan katsoa sovitun.

Virheenä ei kuitenkaan pidetä sellaisia matkan kokonaisuuden kannalta vähäisiä muutoksia tai puutteita matkajärjestelyissä, joihin matkustaja on matkakohteen tai matkan luonteen perusteella voinut kohtuudella varautua.

3. Mitä tietoja matkanjärjestäjän on annettava sinulle ennen sopimuksen päättämistä?

Sopimusehdot, joissa mainittu asiakkaan säädetyt oikeudet ja velvollisuudet ja milloin matkustajaa sitova sopimus lain mukaan syntyy.
Tiedot kuljetusyhteyksistä aikatauluineen, ohjeita matkan aikana mahdollisesti sattuvan sairauden tai onnettomuuden varalta.
Matkanjärjestäjä on velvollinen kertomaan matkustajalle mahdollisista riskeistä, vakuutuksista sekä matkustajan oma vastuusta turvallisuudessa.

4. Matkanjärjestäjä ilmoittaa matkan varanneelle ja maksaneelle asiakkaalle, että matkan hintaa on nostettava kohonneiden polttoainekustannusten vuoksi. Onko matkanjärjestäjällä oikeus korotukseen ja minkä suuruinen korotus voi olla?

Matkanjärjestäjällä on oikeus korotukseen, koska hän ei ole itse voinut vaikuttaa kuljetuskustannusten muutoksiin. 
Hinnan korotus ei saa olla kustannusten nousua suurempi. Hintaa on alennettava vähintään kustannusten laskua vastaavasti.

5. a. Miten määritellään valmismatka? 

Valmismatkalla tarkoitetaan etukäteen järjestettyä yhdistettyyn hintaan tarjottua palvelusten yhdistelmää,johon sisältyy vähintään
1)kuljetus ja majoitus; tai
2)kuljetus ja majoitus sekä lisäksi muu olennainen matkailupalvelus.

6. Tuttavapariskunnat joutuvat ryöstetyiksi kaupunkilomallaan. Toinen pariskunta on tee-se-itse –lomalla ja toinen on ostanut valmismatkan. Miten valmismatkan ostanut pariskunta on paremmassa asemassa hankkiessaan tilanteessa apua?

Matkanjärjestäjällä on avustamisvelvollisuus. Matkustajia on avustettava rikoksen selvittelyssä ja muissa tarpeellisissa toimenpiteissä.

7. Millaisissa tilanteissa saatat olla matkan jälkeen oikeutettu hinnanalennukseen?

Jos matkanjärjestäjä ei ole korjannut virhettä viivytyksettä tai jos virhe ei ole korjattavissa, matkustajalla on oikeus virheen merkitystä vastaavaan hinnanalennukseen.

8. Asiakas on ostanut valmismatkan Pariisiin. Lähtö on kolmen päivän päästä. Asiakas saa tietää, että hän ei työesteiden vuoksi pystykään osallistumaan matkalle. Asiakkaan puoliso voisi lähteä matkalle. Millä edellytyksillä puoliso voisi osallistua asiakkaan puolesta matkalle ja miten asiakkaan tulisi toimia?

Matkustajalla on oikeus luovuttaa sopimukseen perustuvat oikeutensa henkilölle, joka täyttää mahdollisesti asetetut matkalle osallistumista koskevat ehdot. Luovutuksesta on ilmoitettava matkanjärjestäjälle viimeistään 48 tuntia ennen matkan alkamista.
Matkanjärjestäjä saa periä kohtuullisen korvauksen luovutuksesta aiheutuvista tarpeellisista toimenpiteistä.

9. Olet ostanut valmismatkan, johon sisältyy keskeisenä osana suosikkiyhtyeesi konsertti (+lennot+majoitus). Päästyäsi Tukholmaan käy ilmi, että matkanjärjestäjä ei olekaan onnistunut saamaan lippuja kyseiseen konserttiin. Haluat palata Suomeen. Mitä velvollisuuksia matkanjärjestäjällä on sinua kohtaan?

Jos matkustaja purkaa sopimuksen matkan aikana, matkanjärjestäjän on omalla kustannuksellaan tarvittaessa järjestettävä matkustajan paluukuljetus. Matkustajan on oikeus purkaa sopimus matkan aikana, jos matkan toteutus osoittautuu niin virheelliseksi, ettei matka vastaa sille alun perin asetettua tarkoitusta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti